آموزش ساخت ویولن

روز یکم – صفحات

امروز چوب های لازم برای ویولن انتخاب خواهد شد و صفحات آماده میگردند.

سازنده ویولن قطعه ای از چوب کاج نوئل خشک شده از انبار خود را برای صفحه ی روی ساز انتخاب میکند. در انبار همچنین چوب خشک افرا نیز وحود دارد که جهت صفحه ی پشتی ویولن ، زوارها و اسکرول استفاده می شود.
شور ساخت ویولن از همین قطعات چوب شروع می شود(خشک چوب و خشک رود و خشک پوست از کجا می آید این آوای دوست)

بزودی این تخته چوب های زیبا توسط دستان هنرمند یک صنعتگر به ساز زیبایی تبدیل خواهد شد که توسط دستان استادانه یک موسیقیدان نوای سحر آمیزی را تولید خواهد کرد.

تصویر تخته ای از کاج نوئل را مشاهده می کنید که با اره از درخت به دو تکه تقسیم شده ، کاج نوئل چوب فوق العاده محکم و و سبکی است و از نظر کیفیت طنین صوت ایده آل میباشد. دقت کنید این دو تکه نظیر یک کتاب قابل باز و بسته شدن هستند.
دو صفحه نهایتا با چسب به یکدیگر متصل خواهند شد . ابتدا آنها باید کاملا سطح صاف و منظمی پیدا کنند تا امکان یک چسبندگی کامل را پیدا نمایند.


با قرار دادن صفحات بر روی یک صفحه تراز بزرگ ، سطح روی هر یک از صفحات را به دقت صاف و مسطح می کنیم..سپس به تراز کردن گوشه ها و لبه ها می پردازیم.

با استفاده از یک گوشه ، لبه مورد نظر و با استفاده از یک گوشه راست ، سطح صفحه بررسی میگردد.تا کسب نتیجه مطلوب کار بسیاری بر روی صفحات باید انجام پذیرد.سپس امکان چسباندن دو صفحه به یکدیگر وجود خواهد داشت

قبل از اتصال صفحات هر دو صفحه باید کاملا فیت هم باشند. محل اتصال صفحات اغلب غیر قابل مشاهده خواهد بود .جهت چسباندن صفحات از چسبهای حیوانی داغ استفاده می شود. سپس محل اتصال خوب به یکدیگر مالیده می شود تا چسب اضافی در میان دو سطح قرار نگیرد.

نهایتا صفحات توسط گیره به یکدیگر متصل می شوند. خشک شدن چسب به چند ساعت وقت نیاز دارد.پس از آن طرح صفحه بر روی صفحه کشیده شده و صفحه بریده خواهد شد.

لبه های صفحات افرا نیز بهمین صورت برای پشت ویولن آماده میگردد.شکل افراهای انتخاب شده برای ویلن بسیار مرسوم و رایج نظیر همین صفحه است.
شکل زبانه آتش بر روی این صفحات که در حال سوسو زدن است در میان نور از زوایای مختلف شکل جذاب و قابل تاثیری در ساز کامل شده بوجود خواهد آورد.

روز دوم – پایه ها

امروز پایه های اتصال صفحات بالا و پایین را بر روی قالب می چسبانیم.


برای پایه ها از قطعات بریده شده درخت بید استفاده میشه ، که چوبی محکم ،سبک و براحتی قابل کنده کاری است.برای این کار به شش قطعه پایه نیاز داریم .دو تا برای بالا و پایین و چهارتا برای کناره ها.


پایه های کناری برای شکل دادن به گوشه ها بین زوارهای C استفاده می شوند.پایه بالا که محل اتصال گردن زیر گریف را تشکیل خواهد داد و پایه پایینی که با سوراخی که بر روی آن ایجاد خواهد شد جای دگمه سیم گیر را تشکیل خواهد داد.


پایه ها پس از تسطیح چسب خورده و به قالب چسبانیده می شوند . چسب حیوانی گرم شده و توسط یک قلم مو به سطح پایه ها مالیده می شود. به میزانی چسب می زنیم که پس از تکمیل زوارهای دور ویولن بتوان براحتی آن را از قالب جدا کرد.
شکل قالب خود حالت و فرم شکل دهی زوار دور را مشخص میکند.دو مدل قالب وجود دارد اولی مدل داخلی یا ایتالیایی است که در این شکل می بینید و مدل دیگر مدل بیرونی یا قالب فرانسوی است. هر سازنده ی ویولن قالب خاص خود را بر اساس الگوهای متفاوت مدل های ساز خود می سازد.سوراخ های روی قالب در مراحل بالاتر جهت استفاده از گیره ها مورد نیاز می باشند

پس از چسبانیدن پایه ها توسط یک اسکنه بزرگ کناره های پایه ها شکل داده می شوند.

روزسوم – زوارها(بدنه) 


امروز قصد داریم به آماده سازی و اتصال زوار ها بپردازیم. ساختمان زوار ها توسط قالب و پایه هایی که در درس قبل آنها را نصب کردیم شکل می گیرد.همانگونه که در شکل فوق مشخص گردیده است جهت شکل دهی زوارهای بدنه  ابتدا الگوی را هنما را بر روی قسمت فوقانی قالب قرار می دهیم .
هر ویولن سازی الگوهای متفاوتی از نمونه های سازی خود را دارد. الگو ی فوق از الگوی سترادیواری از اوائل قرن هجدهم است . این الگو ها از تخته های چند لا باریک ساخته می شوند.

هر زوار بدنه از قطعات باریک چوب افرا ی حرارت دیده تهیه می شود.هنگامیکه کار بر روی آن به پایان برسد زوار بسیار قابل انعطاف و سبک خواهد بود. استحکام زوارها توسط 6 پایه ای که قبلا شرح داده شد تامین می شود و بوسیله آستری که بعدا آماده و به زواره ها و پایه ها متصل خواهد گردید.

زوار ها باید به اندازه لازم باریک شوند در اینجا قطر زوارها با گیج مدرج اندازه گیری می شود. تولرانس دقیق مورد قبول معمولا 1/0 میلی متر میباشد.

زوارها بر روی میز کار قرار گرفته و با کار بر روی آنها به قطر مورد نظر می رسیم . پس از آن هنگامیکه زوارها را به پایه ها چسباندیم مجددا قطر آنها را اندازه گیری و بر روی آنها کار می کنیم.
حالا هر زوار را توسط خمش فلزی شکل دهی و انعطاف پذیر تر می کنیم.


خمش فلزی یک قطعه از فلز برنج است که در داخل آن المنت گرم کننده برقی استفاده شده است. برنج فلزی است که به خوبی جهت ریخته گری ها کوچک می توان از آن استفاده نمود.

زوارها در محل اتصالات قرارگرفته و به صورت چشمی بررسی می شوند.شکل ساز در حال شکل گیری است.

 روز چهارم-تکمیل کلاف دور ویولن


امروز میخواهیم ساختمان کلاف دور ویولن یا همون زوارها را تکمیل کنیم ، برای این کار پایه ها را شکل می دهیم و به زوارها می چسبانیم. کلاف C به گوشه های پایه ها چسبانیده می شود و به گوشه ها ختم میگردد.

با قرار گرفتن زوار C در جای خود ، شکل برش منحنی خود را در گوشه پایه علامت گذاری می کنیم.الگویی که قبلا بر روی بدنه بالایی قرار دادیم شکل انحنا را به ما میدهد.

پایه ها توسط یک اسکنه کنده کاری می شود و انحناء بدست آمده شکل اتصال زوارهای C به خارج را دقیقا شکل میدهد.

کناره های زوار متصل شده توسط یک مربع علامتگذاری می گردد. انتهای کلافهای C تا لبه ی پایه ها باید بریده شوند و به دقت تسطیح گردند تا لبه های زوارها دقیقا بر همدیگر منطبق گردند.

شکل اتصال و تشکیل انحنا و الگوی برش را در شکل مشاهده می فرمایید

برای چسباندن کلاف به پایه های اتصال باز هم از چسب داغ توسط یک فرچه یا قلم موی کوچک استفاده می شود و زوار بالایی به محل اتصال خود فیکس می گردد.

هر دو قسمت بالایی و پایینی کلاف C توسط گیره به محل اتصال می یابند. همین روش باید در جهت دیگر کلاف نیز انجام شود

سپس به تسطیح زوارها توسط یک رنده پرداخته میشه تا امکان جفت کردن و فیت شدن کلاف به صفحه ی زیرین مقدور باشه . شکل نهایی پایه ها و کلاف را مشاهده می کنید.

 روز پنجم : نوار دوزی کلاف ها

امروز نوار ها را شکل داده و به بدنه کلاف که در درس قبلی توضیح داده شد می چسبانیم. نوارها هم از چوب بید که برای پایه ها به کار برده شد استفاده می شوند. ابتدا نوار توسط هیتر خمش به شکل مناسب خمیدگی پیدا می کنند.

سپس نوارها به اندازه های لازم قطع می گردند.

در شکل فوق یکی از نوارها ی Cرا در حال چسب زدن می بینید.قطعه پایینی نوار که به پایین کلاف چسبانیده شده توسط گیره های چوبی لباس تا چسبیدن کامل آن اتصال یافته.

جزییات چگونگی اتصال نوار به داخل مادگی پایه اتصال را مشاهده می کنید. چنانچه نوار با روش ساده چسب خوردن به کلاف C اتصال یابد ممکن است پس از گذشت زمان از جای خود کنده شود.این مادگی به پیشگیری از چنین اتفاقی کمک می کند.


تمامی قطعات نوار به همین ترتیب به کلاف پشت ساز چسبانده می شود. نوارهای بخش رویی ساز نیز باید به همین ترتیب ساخته شوند اما اتصال این نوارها به بخش روی کلاف پس از آنکه از قالب جدا شد انجام می پذیرد. در غیر اینصورت نمی توان کلاف را از قالب بیرون آورد چون هر دو سمت آن تو نوار دوزی شده است.
هدف از نوار دوزی دور کلاف ایجاد استحکام بیشتر برای کلاف و همچنین افزایش سطح برای بهتر چسبانیدن صفحه های زیر و روی ساز می باشد.

روز ششم : صفحه ی پشت

امروز صفحه ی پشتی علامت گذاری و بریده خواهد شد سپس گودی داخل آن به صورت سطحی صورت خواهد پذیرفت .

ابتدا رئوس ساختمان کلاف بر روی صفحه علامت گذاری شده و مسیر کلاف جهت خط کشی تعقیب می گردد سپس با یک واشر خط بیرونی زوار تعقیب می شود. این خط خارجی صفحه پشت محسوب می شودکه بر روی کلاف قرار می گیرد. خط داخلی محل قرار گیری دقیق صفحه بر روی کلاف است.

صفحه علامت گذاری شده توسط یک کمان اره از روی خط بیرونی بریده می شود

ضخامت لبه های صفحه پشتی توسط یک قطرسنج اندازه گیری و علامت گذاری می شود.

توسط یک چاقو حاشیه های زائد احتمال خط بیرونی بریده می شود

در این مرحله گود سازی مقدماتی با یک گوه بزرگ صورت می پذیرد. یک سازنده ی ماهر این کار را با سرعت بانجام میرساند. جهت نگاهداری صفحه حین کار از یک صفحه ی تو خالی هم اندازه استفاده می شود.روی دیگر صفحه نیز با استفاده از همین صفحه توخالی انحنای لازم را پیدا می کند

این مرحله ی هیجان انگیز و پویا ساخت ساز است . انحنای باشکوه پشت ویولن به سرعت توسط اسکنه شکل دهی میشود. جای اسکنه تا مراحل مسطح سازی صفحه باقی خواهد ماند.

اکنون توسط یک سوهان خط چین صفحه کامل شده و زائده ها به دقت صاف و مسطح می شوند .

روز هفتم :

امروز قصد داریم تا صفحه ی رویی ویولن را بریده و انحنای لازم آنرا ایجاد کرده و شکل صفحه را کامل کنیم . برای این کار ابتدا طبق الگو صفحه ی اصلی را علامت گذاری کرده و سپس همانند صفحه ی زیرین(مرحله ی قبل)  اره می کنیم.

/ 0 نظر / 315 بازدید